Na sesji Rady Miejskiej w Daleszycach z 30 grudnia radni podjęli szereg uchwał, m.in. w sprawie ustalenia stawek opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi na rok 2021.
Radni zdecydowali, że wysokość miesięcznej stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi odbieranymi od właścicieli nieruchomości zamieszkałych na terenie gminy Daleszyce wynosi 16 zł od jednego mieszkańca. Jeżeli w deklaracji mieszkaniec wskazał, że posiada kompostownik, opłata pomniejszona wynosi 15 złotych (należy pamiętać, że osoby, które wskazały, że będą kompostować odpady - nie wystawiają tych odpadów, ponieważ firma nie będzie takich odpadów odbierać). Podwyższona stawka opłaty, jeżeli właściciel nieruchomości nie wypełnia obowiązku zbierania odpadów komunalnych w sposób selektywny, wynosi 32 zł miesięcznie od każdego mieszkańca.
Uchwała jest uzasadniona przeprowadzonym przetargiem na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości zamieszkałych na terenie gminy Daleszyce, z której wynika, że obowiązujące dotychczas stawki opłat nie pokryją kosztów w 2021 roku. Stawka na terenie gminy Daleszyce wzrosła o 2zł od osoby w przypadku opłaty podstawowej. Uchwała obowiązuje od 1 stycznia 2021 roku.
Jednocześnie radni podjęli uchwałę w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Miasta i Gminy Daleszyce oraz szczegółowego sposobu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych, który określa częstotliwość odbioru śmieci niesegregowanych podobnie, jak w roku poprzednim: w sezonie letnim nie rzadziej, niż raz na dwa tygodnie, natomiast w sezonie zimowym oraz dla odpadów odbieranych selektywnie – nie rzadziej, niż raz w miesiącu. Odbiór odbywa się bezpośrednio sprzed posesji wg ustalonego wcześniej harmonogramu. Mieszkańcy mogą również we własnym zakresie dostarczyć śmieci do Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych przy ul. Ługi 1 w Daleszycach, który otwarty będzie nie rzadziej, niż dwa razy w tygodniu, w tym w soboty. Odpady odbierane są bez ograniczeń ilościowych, jedyne limity dotyczą opon samochodowych (max. 8 sztuk w danym roku łącznie sprzed posesji i w PSZOK) oraz odpadów budowlanych i rozbiórkowych (max. 200 kg rocznie dostarczonych do PSZOK).
Radni w uchwale przypominają również, że mieszkańcy zobowiązani są do zbierania odpadów w sposób selektywny i przekazywania firmie wywozowej. Odpady źle posegregowane czyli wbrew obowiązującym zasadom będą traktowane jako odpady zmieszane – może to prowadzić do nałożenia podwyższonej stawki opłaty. Zabrania się umieszczania w pojemnikach i workach na odpady komunalne odpadów pochodzących z działalności gospodarczej oraz z działalności indywidualnych gospodarstw rolnych, a także odpadów niebezpiecznych.
Ważna informacja dotycząca systemu gospodarki odpadami komunalnymi
Ze względu na wprowadzoną od 1 stycznia 2021 roku nową stawkę za odbiór odpadów komunalnych na terenie gminy Daleszyce, przypominamy Mieszkańcom analizę kosztów składających się na tą cenę oraz podstawę prawną, w wyniku której gmina nie ma możliwości finansowania systemu gospodarowania odpadami ze źródeł innych, niż opłaty wniesione przez właścicieli nieruchomości.
Podział kosztów
Określenie stawki opłaty za odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych na terenie gminy wynika z liczby mieszkańców gminy, ilości wytwarzanych odpadów oraz kosztów funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi (Art. 6k. 2. Ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach), a więc podniesienie opłaty podstawowej o 2zł w stosunku do ub. roku wynika bezpośrednio z ceny wykonania usługi zaproponowanej przez firmę wyłonioną w aktualnym przetargu.
Przypominamy, że na koszty funkcjonowania systemu składają się:
- podatki (VAT i opłata środowiskowa naliczana przez Urząd Marszałkowski zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska, która – przypomnijmy – wzrosła z 24,15 zł do 270,00 zł za każdą tonę wyprodukowanych w gminie odpadów w 2020 i 2021 roku),
- koszty gospodarowania śmieciami (cena przyjęcia śmieci na wysypisko oraz cena odbioru odpadów od mieszkańców przez firmę wykonującą usługę, jak również koszt obsługi dodatkowych kursów nałożonych na gminy przez rząd tzw. ustawą śmieciową w okresie letnim, a także wzrost minimalnego wynagrodzenia oraz wzrost kosztów energii).
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach stanowi, że „Gminy są zobowiązane do zorganizowania odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy” (Art. 6c. 1.) natomiast „Właściciele nieruchomości, o których mowa w art. 6c, są zobowiązani ponosić na rzecz gminy, na terenie której są położone ich nieruchomości, opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi” (Art. 6h.)
Jednocześnie Art. 6r. stanowi, że: 1. Opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi stanowi dochód gminy. (1aa). Środki z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi nie mogą być wykorzystane na cele niezwiązane z pokrywaniem kosztów funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi. (2). Z pobranych opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi gmina pokrywa koszty funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi.
Samofinansowanie systemu obowiązkowe
Jak wynika z Ustawy utrzymaniu czystości i porządku w gminach, Rada Miejska nie ma możliwości, by pokryć koszty gospodarowania odpadami komunalnymi ze źródeł innych, niż opłaty pobrane na ten cel od właścicieli nieruchomości. Dla przykładu, inne działanie podjęte przez Radę Miasta Rzeszowa (uchwała z dnia 4 czerwca 2019 roku) skończyło się unieważnieniem uchwały przez Regionalną Izbę Obrachunkową:
Zdaniem Kolegium RIO stawki opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi ustalone przez radę miasta powinny w pełni zapewnić realizację przez gminę obowiązkowego zadania własnego gminy – pokrycie kosztów funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami o których mowa w art. 6r ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Ustalenie stawek w niższej wysokości - skutkującej wystąpienie deficytu w gminnym systemie gospodarki odpadami komunalnymi – zostało uznane przez Kolegium RIO za istotne naruszenie art. 6k ust. 1 i ust. 3 w związku z art. 6h ust. 1 – 2d ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
Podobne stanowisko przyjęła Regionalna Izba Obrachunkowa w Kielcach: Gospodarowanie odpadami komunalnymi przez Gminę zostało uregulowane w ustawie z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jedn. Dz. U. z 2017 r., poz. 1289 ze zm.). Zgodnie z przepisami art. 6r ww. ustawy, system gospodarowania odpadami komunalnymi zorganizowany przez gminę powinien się samofinansować, co przekłada się na obowiązek ustalania wysokości ponoszonych przez mieszkańców gminy opłat – na poziomie zabezpieczającym pokrycie kosztów funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi.
Deklaracje to ustawowy obowiązek
Ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach reguluje także obowiązek składania przez mieszkańców koniecznych deklaracji i przedstawiania w nich informacji prawdziwych pod groźbą kary:
Art. 10 ust. 2b. Kto wbrew obowiązkowi (…) nie składa deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi – podlega karze grzywny.
Art. 10 ust. 2c. Kto wbrew złożonej informacji (…) nie posiada kompostownika przydomowego lub nie kompostuje w nim bioodpadów stanowiących odpady komunalne – podlega karze grzywny.
Tymczasem w gminie Daleszyce – na ponad 4 tysiące objętych systemem gospodarstw domowych – deklaracji wciąż nie złożyło prawie stu właścicieli nieruchomości. Ta liczba stanowi zatem lukę w samofinansującym się systemie gospodarowania odpadami na terenie naszej wspólnej gminy, prowadząc do zaburzenia delikatnej równowagi między poziomem dochodów i wydatków. Aby uczciwi mieszkańcy nie musieli ponosić kosztów za wszystkich, gmina prowadzi kontrole deklaracji i wzywa w razie uzasadnionych wątpliwości do złożenia wyjaśnień tych mieszkańców, którzy dokumentu nie złożyli, albo dane są niepoprawne.